важећег буџетног законодавства. Још једна категорија предмета коју прилично често разматра Уставни суд Украјине, а на којој желим да се задржим, јесу предмети везани за бирачко право. Једно од најважнијих питања за Украјину, као и за било коју демократску државу, је поштовање права грађана да бирају и буду бирани у органе државне власти и органе локалне самоуправе. Традиционално, ова питања се постављају пред Уставним судом Украјине уочи или после одржавања редовних или ванредних избора. У Украјини су 28. октобра 2012. године одржани редовни избори за Врховну раду Украјине, што је условило читав низ уставних иницијатива поднетих Уставном суду Украјине. Међу одлукама Уставног суда Украјине, донетим по овим питањима, између осталог је била донета Одлука од 5. априла 2012. године, којом је неуставном проглашена одредба Закона Украјине "О изборима народних депутата Украјине" од 17. новембра 2011. године о могућности истовременог стављања једног истог лица на изборну листу кандидата за народне депутате Украјине, како у општедржавном многомандатном округу, тако и у једномандатном изборном округу. Уставни суд Украјине је дошао до таквог закључка зато што таква норма Закона крши принцип владавине права, пошто не обезбеђује остваривање принципа правде и једнакости у изборном поступку. Значајна је у вези са тим и чињеница да је Уставни суд Украјине већ проглашавао такво правно регулисање неуставним по истом основу 1998. године, међутим, без обзира на то, Врховна рада Украјине је поново усвојила очигледно неуставне одредбе Закона. На тему избора односила се и Одлука Уставног суда Украјине од 4. априла 2012. године, којом су проглашене неуставним одредбе Закона Украјине "О изборима за народне депутате Украјине" у погледу равномерног приписивања иностраних изборних јединица свим једномандатним изборним окрузима, образованим на територији престонице Украјине - града Кијева. Проглашавајући ову норму неуставном, Уставни суд Украјине је полазио од принципа једнаког бирачког права, чије се деловање обезбеђује не само једнаким за све грађане основама учешћа у изборима и постојањем једнаког броја гласова код њих, него и правно једнаким утицајем тих гласова на резултате избора и правом бирача да бира кандидата уз поштовање принципа заступања, што није било осигурано датим одредбама тог Закона. 2.2. Настављајући тему заштите права и слобода човека и грађанина, може се навести још неколико питања, која су била предмет разматрања Уставног суда Украјине у последње време. Тако су предмет уставне контроле 2011. године били правни односи потрошачког кредитирања, и то: правни односи о заштити права корисника кредитних услуга при закључењу и извршењу уговора о давању кредита, а 2013. године правни односи који настају између физичких лица-потрошача, банака и други