предсједништву на даље поступање. Тиме је Црна Гора испунила све обавезе у припреми за отварање оба поглавља у области владавине права. Преостаје да Европска комисија сачини заједничку преговарачку позицију за 23. поглавље Правосуђе и темељна права, као и за 24. поглавље Правда, слобода и безбједност које након тога треба да усвоје државе чланице ЕУ, како би се до краја године сазвала Међувладина конференција на којој ће бити отворена ова два поглавља. Да би Уставни суд, могао дјелотворно штитити људска права и основне слободе, односно досљедно проводити принцип владавине права, битно је да се, у његовим односима према тијелима законодавне, извршне и судске власти, фактички осигура његова организациона и функционална независност и да све три власти, примјењују, односно проводе одлуке Уставног суда, без обзира какав интересни или вриједносни став имају о појединој одлуци. "Изворна намјера уставног правосуђа, која се састоји у спрјечавању великих неправди", није више довољна. У том смислу, за ефикасан рад и пуну независност Уставног суда, у постојећим условима, неопходне су измјене садашњег закона о његовом раду и сопствени буџет. Независно уставно судство, међутим, не подразумијева само прокламовање независности, већ промјене у друштвеним односима, стварање свих потребних услова за његово функционисање и давање гаранција њихове пуне независности, кроз одговарајући друштвени и социјални статус, њихову економску самосталност, услове рада и одговарајући углед. Само на тај начин Уставни суд Црне Горе ће се, у постојећим нормативним условима, моћи укључити у савремене европске токове уставносудске заштите и дати свој пуни допринос уставноправном развоју Црне Горе и ефикаснијој заштити људских права. Уређивање поступка, услова за избор судија Уставног суда, престанак функције и остала питања од значаја за рад Уставног суда, законом уставне снаге, донесеним у поступку за доношење Устава (односно Уставним законом), спрјечило би законодавца да честим измјенама Устава и закона утиче на његов положај. Правосуђе и људска права представљају материју о којој се преговара у оквиру Поглавља 23. (Правосуђе и темељна права). Успјешно спровођење реформи у овој области за Црну Гору је предуслов за испуњавање обавеза које произлазе из Поглавља 23, али се тиме и доприноси даљој изградњи простора слободе, правде и безбједности у Европској унији, ради успостављања независног правосуђа и уставног судства, у које би већина грађана имала повјерења. Шапталы Н. К. Судија Уставног суда Украјине. АКТУЕЛНА ПИТАЊА РАДА УСТАВНОГ СУДА УКРАЈИНЕ У САВРЕМЕНОЈ ЕТАПИ.