функционисање института уставне иницијативе у Украјини праћено дискусијама о потреби увођења уставне жалбе и, на тај начин, ширења овлашћења Уставног суда Украјине у сфери заштите права и слобода човека. Између осталог, ова питања разматра Уставна скупштина, формирана Указом председника Украјине, са циљем да се створи научно заснована Концепција вршења измена Устава Украјине и да се на основу ње припреми одговарајући нацрт закона. 2. Питања, која се покрећу уставним иницијативама и која разматра Уставни суд Украјине су одраз реалија у којима живи украјинско друштво. 2.1. У таква питања пре свега треба сврстати питања права на судску заштиту, права на социјалну заштиту, и права на заштиту изборних права. Како показује статистика, једно од питања која се најчешће покрећу пред Уставним судом Украјине је питање гарантовања права на судску заштиту. Тако се само у годинама 2011-2013. сваки трећи предмет који је решавао орган уставне јурисдикције Украјине тицао (ових или оних) различитих аспеката реализације тог права. Оваквој актуелности питања гаранције права на судску заштиту допринело је успостављање института административног судског поступка у Украјини (2005. године). Одлука Уставног суда Украјине од 13. марта 2012. године, број 5-рп/2012 у предмету забране раскида уговора о инвестирању у стамбеној изградњи. Као пример се може навести Одлука Уставног суда Украјине од 7. маја 2002. године, у којој је Суд разграничио надлежност за разматрање појединих аката председника Украјине и Врховне раде Украјине између Уставног суда Украјине и судова опште јурисдикције. У Одлуци од 19. октобра 2009. године, између осталог, дотакнуто је питање могућности да се у виду административног судског поступка разматрају поједине жалбе, везане за процес избора председника Украјине. Одлуком од 1. априла 2010. године Уставни суд Украјине је у надлежност административних судова ставио решавање земљишних спорова физичких и правних лица са органом локалне самоуправе, као субјектом овлашћења власти, а који су везани за подношење жалби на његове одлуке, чињења или нечињења. У Одлуци од 21. јуна 2011. године Уставни суд Украјине је прогласио уставним законодавне норме, које не дозвољавају обезбеђење тужбе путем обуставе важења аката Врховне раде Украјине, председника Украјине, Највишег савета правде, и одређивања забране обављања одређених радњи за наведене. У недавној прошлости је решавање питања везаних за административни судски поступак Уставни суд Украјине наставио у Одлуци од 29. августа 2012. године, остваривши обимну уставноправну анализу судске надлежности за одређене категорије административних предмета. Треба такође рећи да се међу питањима која разматра Уставни суд Украјине, а која су у вези са обезбеђењем права на судску заштиту, налазе и питања извршења судских одлука.