сфери судског система. Одлука Уставног суда Украјине од 29. августа 2012. године, број 16-рп/2012 по предмету о припадању по судској надлежности (судовима - прим.прев.) одређених категорија управних спорова. Одлука Уставног суда Украјине од 26. јуна 2013. године, број 5-рп/2013 у предмету званичног тумачења одредби тачке 2, другог дела, члана 17, тачке 8; првог дела, члана 26; првог дела, члана 50. Закона Украјине "О извршном поступку" по уставном обраћању акционарске компаније "Харковобленерго". Посебну пажњу у пракси Уставног суда Украјине заслужују предмети у вези са питањима социјалне заштите грађана. Као и у многим земљама света, међународна економска криза је имала своје негативне последице и у Украјини, што је, сасвим логично, утицало на остваривање и реализацију државних социјалних програма. Врховна рада Украјине је много година узастопце решавала овај проблем тако што је нормама закона о државном буџету Украјине за одговарајућу годину обустављала важење норми низа социјалних закона који су предвиђали исплату различите врсте социјалних повластица, компензација и гаранција. Такву праксу је више пута Уставни суд Украјине прогласио неуставном. Али, све до 2011. године, сваке године, Уставни суд Украјине се суочавао са једним те истим питањима смањења социјалних давања најновијим законом о државном буџету Украјине. Године 2011, Врховна рада Украјине је другачије регулисала тај проблем, и то: у Закону Украјине "О државном буџету Украјине за 2011. годину" дала је Влади Украјине овлашћења да утврђује начин извршења социјалних закона. Уставни суд Украјине је наведене одредбе Закона прогласио уставним10, полазећи, пре свега, од тога да социјално-економска права предвиђена Законом - нису апсолутна. Механизам реализације ових права зависи од економског благостања државе и држава га може изменити, између осталог, због немогућности да их финансијски обезбеди путем пропорционалне прерасподеле средстава, са циљем да се сачува баланс интереса целог друштва. Осим тога, примена оваквих мера може да буде условљена потребом да се спрече или отклоне реалне претње економској безбедности Украјине, што представља најважнију функцију државе. Истовремено, по мишљењу Уставног суда Украјине, та ограничења треба да остварује држава у одређеним границама. Тако, Уставни суд Украјине је констатовао да је недопустиво успостављање таквог правног регулисања социјалних закона према коме ће величина пензија, других социјалних исплата и помоћи бити испод нивоа дефинисаног у трећем делу, члан 46. Устава Украјине, то јест неће омогућити да се осигурају одговарајући услови за живот личности у друштву и да се сачува њено људско достојанство, што је у супротности са чланом 21. Основног закона Украјине. Уставни суд Украјине је, тако, дошао до закључка да је промена механизма обрачунавања одређених врста социјалних исплата и помоћ