уставног судства. Уставни суд је издвојен из структуре државне власти, као инструмент конституализације у смислу ограничавања и контроле државне власти, као посебан орган, који штити уставност и законитост, односно уставно-правни поредак, људска права и слободе зајемчене Уставом. Као чувар уставне демократије Уставни суд одлучује у ситуацијама када остали органи власти не рјешавају спорове у складу са начелом владавине права. Смисао начела диобе власти није организационо и функционално одвајање трију темељних грана власти, него у томе да омогући узајамну провјеру и равнотежу између носилаца највиших државних функција. "Предсједник Црне Горе бира се на основу општег и једнаког бирачког права, непосредним и тајним гласањем" (члан 96. Устава). У локалној самоуправи одлучује се непосредно и преко слободно изабраних представника; Право на локалну самоуправу обухвата право грађана и органа локалне самоуправе да уређују и управљају одређеним јавним и другим пословима, на основу сопствене одговорности и у интересу локалног становништва (члан 113. Устава). Власт је уређена по начелу подјеле власти на: законодавну, извршну и судску; законодавну власт врши Скупштина, извршну власт врши Влада, а судску суд; власт је ограничена Уставом и законом; уставност и законитост штити Уставни суд (члан 11. ст. 1, 2, 3. и 6. Устава). Црна Гора је независна и суверена држава, републиканског облика владавине, грађанска, демократска, еколошка и држава социјалне правде, заснована на владавини права (члан 1. Устава). Члан 90. Закона о Уставном суду Црне Горе. Финансијска средства за рад Уставног суда се обезбјеђују у посебном раздјелу буџета Црне Горе. Уставни суд припрема предлог раздјела годишњег буџета Црне Горе за рад Уставног суда и доставља га Влади Црне Горе. Министарство финансија припрема нацрт закона о буџету државе. Влада Црне Горе утврђује предлог закона о буџету који доноси Скупштина Црне Горе за све потрошачке јединице, па и за Уставни суд Црне Горе. Предсједник Уставног суда има право да учествује у раду сједнице Скупштине на којој се расправља о предлогу буџета Црне Горе. Скупштина Црне Горе доноси Закон о Уставном суду Црне Горе којим се уређује организација Уставног суда Црне Горе, поступак пред Уставним судом и друга питања од значаја за рад Уставног суда. Уставни суд не учествује у процедури предлагања и доношења Закона. Законом о Уставном суду Црне Горе прокламовано је начело самосталности и независности Уставног суда, према коме ,,нико не смије утицати на Уставни суд, приликом одлучивања о питањима из његове надлежности". Састав Уставног суда Црне Горе. Амандманима XV и XVI Устава Црне Горе, од 31. јула 2013. године ("Службени лист Црне Горе", број 38/13), измијењен је начин избора предсједника и судија Уставног суда, дужина трајања мандата, као и начин одлучивања у поступку по уставној жалби. Разлози за престанак функциј