svakoj od tih frekvencija stojeći talasi su različiti i odgovaraju posebnom načinu oscilovanja čestica u cevi, koji se još nazivaju i modovi (modes). Slika 1.36 - Stojeći talas maksimalne amplitude A=3 jedinice, u različitim trenucima vremena: t1 < t2 < t3 < t4 U cevi može nastati čitav niz stojećih talasa, sve manje talasne dužine a sve viših frekvencija. Najniža frekvencija rezonanse naziva se osnovna razonansa cevi. Sve ostale frekvencije rezonanse cevi su celobrojni umnošci frekvencije osnovne rezonanse. Njih nazivamo rezonanse višeg reda. a) b) c) Slika 1.37 - Oblici stojećeg talasa pritiska u cevi i vrednosti sopstvenih frekvencija rezonansi cevi: a) cev otvorena na oba kraja, b) cev zatvorena na jednom kraju, c) cev zatvorena na oba kraja [22] Stojeći talasi se javljaju i na žicama i zategnutim membranama kod muzičkih instrumenata, u usnoj i nosnoj duplji kod izgovaranja samoglasnika i uopšte, u svakom ograničenom prostoru čije dimenzije nisu male u odnosu na talasnu dužinu zvuka. To znači da i svaki pomenuti prostor ili telo ima svoje modove oscilovanja i njima pripadajuće sopstvene frekvencije koje se često nazivaju i porcijali. Prilikom formiranja stojećih talasa u cevi maksimalna pomeranja ili maksimalna brzina čestica vazduha (trbuh talasa) nalaze se na otvorenim krajevima cevi, gde ona nisu ničim ograničena, a čestice se praktično ne pomeraju (čvor) tamo gde je kraj cevi koji je zatvoren. Kod stojećih talasa zvučnog pritiska je obrnuto, na otvorenim krajevima cevi je čvor (minimum ili nula) a na zatvorenim trbuh (maksimum). Rastojanje od trbuha do čvora je jednako četvrtini talasne dužine zvuka na datoj frekvenciji rezonanse cevi. Znajući prethodno, nije teško odrediti oblik stojećih talasa i sopstvene rezonanse cevi za tri moguća slučaja graničnih uslova: cev otvorena na oba kraja, cev zatvorena na jednom kraju i cev zatvorena na oba kraja. Na slici 1.37 prikazani su oblici stojećeg talasa pritiska u cevi i vrednosti sopstvenih rezonansi cevi za prethodno navedena tri slučaja. Interesantno je istaći da su frekvencije rezonanse fm u slučajevima kada je cev otvorena ili zatvorena na oba kraja iste, ali su čvorovi i trbusi stojećih talasa izmenili mesta, slike 1.37a i 1.37c. Cev zatvorena na jednom kraju ima samo neparne sopstvene frekvencije, tj. prvi, treći, peti itd. harmonike. U izrazima za sopstvene frekvencije rezonanse L je ukupna dužina cevi a c brzina zvuka. Stojeći talasi mogu nastati i u otvorenom prostoru kada dva izvora stvaraju dva istovetna talasa koji se kreću u suprotnim smerovima po duži koja spaja ove izvore. Da bi se n