gde je m koeficijent slabljenja, o kome je bilo reči u tački 1.7. Veštačko vreme reverberacije se koristi pri obradi već načinjenog snimka. Pošto se, kao što je već napomenuto, muzika snima u studijima koji imaju nešto manje vreme reverberacije, to je potrebno povećati vreme reverberacije i time ostvariti punoću zvuka. Postoje analogni i digitalni reverberatori u čiji se rad nećemo upuštati, samo ćemo reći da je dodavanje reverberacije veštačkim putem uobičajeni postupak ukoliko je potrebno izvršiti korekciju već ostvarenog snimka. Intenzitet zvuka u prostoriji U prostoriji se zvučno polje formira na dosta složen način. U svakoj tački dolazi do sabiranja direktnog talasa sa svim reflektovanim talasima. Ukoliko u prostoriji zrači izvor zvuka konstantne snage doći će do stacionarnog stanja i tada je prosečni intenzitet zvuka jednak: J=(4∙P_a)/A ", " [J]=W⁄m^2 " ." (2.10) Ovaj obrazac važi za sve tačke u prostoriji. Ako se umesto apsorpcije (A) u gornji izraz unese poznata relacija iz Sabinovog obrasca, dobija se: J= (4∙P_a∙T)/(0,16∙V) " ili" J= (25∙P_a∙T)/V " , " [J]=W⁄m^2 " ." (2.11) Izraz za intenzitet zvuka u prostoriji u kome figuriraju vreme reverberacije i zapremina je pogodan, jer se sve veličine mogu jednostavno ili proračunati ili izmeriti. Korisno je navesti i relaciju pomoću koje se može direktno izračunati zvučni pritisak u prostoriji u stacionarnom stanju. Pošto je J=p^2⁄ρc " ," onda je: p=2 √((ρ∙c∙P_a)/A " " ) ", " [p]=Pa ", " (2.12) gde su: ρ - gustina vazduha, c - brzina zvuka. Odnos direktnog i reflektovanog zvuka se u prostoriji menja pri udaljavanju od zvučnog izvora. U zoni blizu izvora zvuka direktan zvuk dominira, dok na mestima više udaljenim od izvora reflektovani zvuk postaje dominantan. Za praksu je interesantno, a i potrebno znati na kom rastojanju od zvučnog izvora u prostoriji direktan i reflektovani zvuk postaju isti. Ovaj podatak igra važnu ulogu pri snimanju zvuka, jer se zavisno od toga koliko iznosi ovo rastojanje (rgranično ili samo rg) postavljaju i mikrofoni u sali. Ako izjednačimo izraze za intenzitet direktnog talasa i za intenzitet u stacionarnom stanju dobijamo: r_g=√(A/50 " " ) ", " [r]=m". " (2.13) Dobijena vrednost je u stvari poluprečnik zamišljenog kruga oko zvučnog izvora u kome dominira direktan zvuk. Apsorberi zvuka Da bi se u prostoriji ostvarili odgovarajući akustički uslovi potrebno je obradi zidova, tavanice i poda posvetiti dužnu pažnju. Unutrašnjom obradom prostorija bave se enterijeristi (arhitekte) koji imaju svoju viziju o tome kako treba da izgleda prostorija, što je u dosta slučajeva u suprotnosti sa objektivnim akustičkim kriterijumima. U praksi se najčešće posle dužih konsultacija između enterijerista i akustičara dođe do kompromisa koji zadovoljava u akustičkom pogledu, bar ono što je osnovno