moguće zaključivati ugovore između poslodavca i penzionog fonda, a u korist trećih lica, odnosno zaposlenih (tzv. penzioni plan). Izmenama i dopunama Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju iz 2010. godine, pooštreni su uslovi za odlazak u penziju, dok će se postojeće granice podizati postepeno sve do 2023. godine. Izmene i dopune Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju usvojene su u julu. Uvedene su odredbe o umanjenju penzije u slučajevima ranijeg odlaska u penziju, a određeno je i da se starosna granica za odlazak u penziju za žene postepeno poveća na 65 godina, čime će se 2032. godine izjednačiti sa muškarcima. Pravo na prevremenu starosnu penziju stiče se navršenjem najmanje 40 godina staža osiguranja i najmanje 60 godina života, s tim što je, do navršenja navedenih uslova, utvrđen prelazni period (od 2015. do 2023. godine za muškarce, odnosno do 2024. godine za žene), tokom koga se definiše postepeno povećanje važećih uslova u pogledu godina života i godina staža osiguranja, koji se povećavaju za šest, odnosno osam meseci na godišnjem nivou. Pored toga, u pogledu utvrđivanja visine prevremene starosne penzije, propisuje se umanjenje prevremene starosne penzije za 0,34% za svaki mesec ranijeg ostvarivanja starosne penzije, u odnosu na opštu starosnu granicu, s tim što se utvrđuje limit umanjenja, odnosno ova penzija umanjuje se najviše do 20,4%. U pogledu uslova koji se odnose na primenu umanjenja prevremene starosne penzije i ovde je utvrđen isti prelazni period, odnosno postepeno se podiže starosna granica za osiguranika ženu, od 2015. do 2032. godine. Propisani su dodatni uslovi za snižavanje starosne granice za sticanje prava na starosnu penziju za osiguranike koji rade na radnim mestima na kojima se staž osiguranja računa sa uvećanim trajanjem pošto se utvrđuje da je neophodno navršiti najmanje 2/3 staža na tim radnim mestima u odnosu na ukupan staž osiguranja koji ovaj osiguranik ima. Takođe, za određene kategorije osiguranika (MUP, BIA, policija, vojska i dr.) propisano je da radna mesta i poslovi za određene kategorije osiguranika ne mogu biti administrativno-tehnička radna mesta (poslovi), već samo poslovi na kojima je rad naročito težak, opasan i štetan za zdravlje, odnosno poslovi na kojima je obavljanje profesionalne delatnosti ograničeno navršenjem određenih godina života ili zbog prirode i težine posla, gde fiziološke funkcije opadaju u toj meri da onemogućavaju njihovo dalje uspešno obavljanje. Evropska komisija u svom Izveštaju o napretku Srbije konstatuje da je u oblasti socijalne zaštite deficit penzijskog fonda i dalje veliki. Više od 40% prihoda penzionog fonda dolazi iz budžeta. Transferi iz budžeta su i dalje najveća pojedinačna stavka na strani rashoda. Oko 14% BDP je potrošeno na penzije u 2013. godini. Zakon o socijalnoj zaštiti predviđa mogućnost da organe socijalne zaštite pored organa države, teritorijalne autonomije i lokalne samouprave mogu osnivati i druga fizička i pravna lica koja ispunjavaju zakonom propisane uslove (čl. 17), čime se afirmiše pluralizam pružalaca usluga socijalne zaštite. Lokalne samouprave mogu osnivati centre za socijalni rad, a Republika i pokrajina zavode za socijalnu zaštitu.