
о zаkоnskоm оsnоvu оvаkvе оbrаdе pоdаtаkа zbog toga što smatra da se ovakva praksa 
može veoma lako zloupotrebiti. Ova praksa je uvedena kada su novinari pokazali 
interesovanje za kоmpаniјu „Аsоmаkum“, preduzeće otvoreno na ime Andreja Vučića, 
brata srpskog premijera, za koju policija tvrdi da je pre nekoliko godina otvorena na 
osnovu falsifikovanih ličnih dokumenata. Podaci o tome koji novinari su istraživali 
dokumentaciju ove kompanije bili su u posedu dnevnih nоvina Infоrmеr u roku kraćem 
od 24 sata.  

U toku ove godine ponovo su se dešavale smene urednika medija, za koje mnogi u 
javnosti veruju da su politički motivisane, a ove smene, pritisci, pa čak i hapšenja zbog 
navodnog širenja panike tokom katastrofalnih poplava kao politički motivisanih, jača 
autocenzuru u medijima. Za skidanje Utiska nedelje, političke emisije sa kritičkim 
notama, sa programa TV B92 sa dosta sigurnosti se može reći da je plod političkog 
pritiska. Menadžment ove kuće je predložio autorki Olji Bećković da emisiju prebaci na 
kablovski B92 infokanal, a kao razlog za ovakvu odluku naveo promenu programske 
koncepcije i okretanje zabavnom i komercijalnom programu, što je ona odbila i ocenila 
kao zabranu njene emisije. Navedeni razlozi nisu čvrsto utemeljeni jer je Utisak nedelje 
bio veoma popularna i gledana emisija sa dosta reklama. U septembru i oktobru su zbog 
toga održani protesti pred zgradom B92. I politička emisija Kažiprst je promenila vreme 
i način emitovanja kada su autori odbili da se ova emisija, koja je išla uživo, snima dan 
ranije, tako da je Kažiprst smešten u okvir vesti u trajanju od 8 do 10 minuta. 

Skoro istovremeno, sa programa TV Studija B skinute su političke emisije sa kritičkim 
pristupom vlastima (Problem i U centru). Razlog za to bio je, kako je navelo novo 
rukovodstvo TV Studija B, slab rejting, što je objašnjenje koje teško da odgovara istini. U 
maju je smenjen šef deska Večernjih novosti zbog kritike Vlade. 

Početkom juna oboren je sajt Peščanika koji je objavio tekst trojice srpskih naučnika sa 
ozbiljnim indicijama da u doktoratu ministra policije Nebojše Stefanovića ima plagijata, 
a rektor privatnog univerziteta Megatrend, gde je doktorat odbranjen, te navode je 
odbacio i ocenio ih kao politički napad. Slične ocene davali su i političari, neki čak 
ocenjujući da je u pitanju napad na Vladu Aleksandra Vučića i sve one koji žele korenite 
promene. Isti sajt je kasnije ponovo napadnut, skidani su tekstovi i stavljane političke 
poruke. 

Vladajuća SNS je praktično sve medije koji su se kritički odnosili prema Vladi optužila 
da vode medijsku kampanju protiv nje uoči vanrednih izbora marta ove godine. S druge 
strane po podacima o predizbornoj kampanji, najveći prostor u medijima je imala tada i 
sada vladajuća SNS. Istovremeno, opozicija je protestovala zbog neravnopravne 
zastupljenosti na RTS i nekim komercijalnim TV stanicama. 

Nerazumevanje za položaj i ulogu slobodnog i nezavisnog novinarstva pokazali su i 
poslanici Narodne skupštine. Naime, u toku ove godine otvorila se polemika i 
međusobno optuživanje parlamentarne većine i opozicije u vezi s razlozima za tri 
neuspešna pokušaja da se održi sednica Odbora za kulturu i informisanje Narodne 
skupštine koja bi se bavila slоbоdom mеdiја. Sednica je konačno održana u novembru i 
Оdbоr je usvojio zaključke i izrazio očekivanje da ubuduće svi nadležni državni organi u 
skladu sa zakonom reaguju na svaki eventualni pokušaj ugrožavanja uređivačke 
autonomije i nezavisnosti medija i energično rade na rasvetljavanju svih slučajeva 


