19.2. Полазни документ, консултације и јавна расправа. Један од важних инструмената обавештавања јавности, али и активног учешћа грађана у власти су: полазни документ, консултације и јавна расправа. Ова три механизма представљају остваривање у пракси, не само уставног права на обавештеност, него и предуслов за остваривање многих других уставних права и слобода. Полазни документ је први акт који припрема орган државне управе када припрема нацрт закона којим се битно мења правни режим у једној области или којим се уређују питања која посебно занимају јавност. Овај документ мора садржати следеће информације: 1. приказ проблема у одређеној области и њихових узрока, 2. циљеви и очекивани ефекти које ће закон донети, 3. основна начела уређења друштвених односа у тој области, односно која су то нова права и обавезе за оне субјекте на које се закон односи. Полазни документ орган државне управе мора да објави на својој интернет страници и на порталу е-управе. Консултације, по својој природи, не укључују целокупну јавност, за разлику од полазног документа или јавне расправе који укључују све грађане. Консултације се пре свега односе на тзв. релевантне субјекте, под којима се подразумевају професионална и стручна удружења, удружења грађана, стручна јавност и друге заинтересоване стране. Консултације представљају не толико обавештавање јавности, него више "грађанско помагање" држави укључивањем стручних лица у израду нацрта закона или подзаконског акта, како би се у оквиру струке нашло најбоље или најоптималније решење. Јавна расправа се спроводи ако се неким законом, прописом или другим актом битно мења правни режим у некој области, ако се неким законом уређују питања која посебно занимају јавност и ако се припрема стратегија развоја Сматра се да су критеријуми који се односе на обавезу спровођења јавне расправе испуњени у следећим случајевима: 1) приликом припреме новог системског закона; 2) приликом припреме стратегије развоја; 3) приликом припреме новог закона, осим ако надлежни одбор Владе на образложен предлог предлагача не одлучи друкчије; 4) приликом припреме закона о изменама и допунама закона ако се њиме битно мењају решења из постојећег закона, о чему надлежни одбор Владе, на образложен предлог предлагача, одлучује у сваком конкретном случају; 5) приликом припреме закона о потврђивању међународног уговора - само ако надлежни одбор Владе одлучи да се спроведе јавна расправа, и то на образложен предлог Министарства спољних послова или органа државне управе из чијег су делокруга питања уређена међународним уговором. Одлуку о спровођењу јавне расправе, програм јавне расправе и рок у којем се она спроводи одређује надлежни одбор Владе. Поступак јавне расправе започиње објављивањем јавног позива за учешће у јавној расправи са програмом јавне расправе на интернет страници министарства и порталу е-управе. Јавни позив садржи и информације о образовању и саставу радне групе која је припремила нацрт односно предлог акта који је предмет јавне расправе. Програм јавне расправе обавезно садржи: нацрт односно предлог акта који је предмет јавне расправе са образложењем и прилозима, рок за спровођење јавне расправе, важне информације о активностима које се планирају у оквиру јавне расправе (одржавање округлих столова, трибина, адресу и време њиховог одржавања и друго), начин достављања предлога, сугестија, иницијатива и коментара, као и друге податке значајне за њено спровођење. Рок за достављање иницијатива, предлога, сугестија и коментара у писменом или електронском облику износи најмање 15 дана од дана објављивања јавног позива. Јавна расправа траје најмање 20 дана. Ако министарство не спроведе јавну расправу, а било је обавезно, надлежни одбо