Усклађивање са правним тековинама ЕУ започиње од дана потписивања Споразума о стабилизацији и придруживању, а завршава се окончањем прелазног периода утврђеног овим споразумом. У почетној фази усклађивање се усмерава, пре свега, на основне елементе правних тековина о унутрашњем тржишту, а потом и на друге области у вези са трговином. Споразум о стабилизацији и придруживању који су парафирале Комисија и будуће придружене чланице мора да одобри Европски парламент, а да би ступио на снагу он подлеже и ратификацији од стране сваке државе чланице, после чега следи потписивање Споразума од стране Савета и придружене чланице. До потписивања Споразума о стабилизацији и придруживању од стране Савета, уобичајена пракса је да се примењује привремени или прелазни споразум, којим се уређује примена појединих делова Споразума о стабилизацији и придруживању који не подлежу ратификацији, као што су, пре свега, режим трговинског промета, односно слободан извоз у земље чланице и постепена либерализација увоза из земаља чланица. ССП између ЕУ и Србије ступио је на снагу у септембру 2013. године. 1. Критеријуми за пријем у чланство ЕУ. Према Уговору о ЕУ, свака држава која поштује вредности на којима је утемељена ЕУ (поштовање људског достојанства, слободе, демократије, једнакости, владавине права и поштовања људских права, под којима се подразумевају и права припадника мањина), и која се обавезује да их унапређује може да упути свој захтев за приступање ЕУ. О овом захтеву обавештавају се Европски парламент и национални парламенти. При разматрању наведеног захтева, у обзир се узимају услови одобрени од стране Европског савета. То значи да државе које то желе могу да постану пуноправне чланице ЕУ уколико испуне следеће критеријуме које је утврдио Европски савет (тзв. копенхашке критеријуме): - да су обезбедиле стабилност институција система, што ће гарантовати демократију, владавину права и поштовање и заштиту људских права и права мањина (политички критеријум), - да су обезбедиле постојање тржишне привреде и услове за постојање привредних субјеката способних да издрже конкуренцију на јединственом (унутрашњем) тржишту ЕУ (економски критеријум), - да прихватају правне тековине ЕУ и да су способне да испуне преузете обавезе које произлазе из чланства у ЕУ, укључујући и оне које произлазе из политичке, економске и монетарне уније (правни критеријум). Наведени критеријуми су накнадно допуњени још једним критеријумом који је утврдио Европски савет, а то је постојање одговарајућих административних капацитета, односно постојање, пре свега, добро организоване и ефикасне управе (на централном и локалном нивоу) за доследно спровођење преузетих обавеза (тзв. мадридски критеријум). 2. Поступак за стицање статуса чланице ЕУ. Захтев за приступање, са захтевом за оцену усклађености правног и економског система придружене чланице према наведеним критеријумима, упућује се Савету, који по разматрању захтева треба да овласти Комисију да припреми мишљење - тзв. Avis о спремности државе која је поднела захтев да отпочне преговоре о чланству у ЕУ. По добијању одговора од државе која је поднела захтев на посебан упитник Комисије (који садржи више хиљада конкретних питања), Комисија даје оцену - мишљење о спремности државе и доставља је Савету који потом даје препоруку Европском савету у вези са поднетим захтевом за приступање. На основу одговарајуће препоруке Савета, Европски савет може да додели статус кандидата држави која је поднела захтев за приступање ЕУ и одмах или накнадно одреди дату