PREDNOSTI I MANE CABUNS-A Novo vreme traži da nastavni materijali balansiraju između raspoloživog vremena i narastajućeg obima znanja. Ovo je posebno izraženo u inženjerskim disciplinama jer se tempo tehnološkog razvoja značajno ubrzava. Srećom, nove tehnologije omogućuju i razvoj novih metoda predavanja i učenja. U ovom radu je reč o primeni ICT i TTStehnologija za automatizovano generisanje audio-izdanja nastavnih materijala. Audio-izdanja omogućuju studentima da preslušavaju lekcije čak i dok se odmaraju, šetaju, putuju. Pa i kada aktivno uče, audio-biblioteka im omogućuje da preslušavanjem umesto čitanja iskoriste vreme za razgledanje detalja na ilustracijama umesto da gledaju u tekst dok čitaju. Za osobe koje inače sporije čitaju, ili im misli često odlutaju, audio-biblioteka održava tempo čitanja i nivo koncentracije. Audio-knjige su izuzetno važne i za osobe sa invaliditetom (oštećenjem vida, disleksijom ili fizičkim hendikepomkoji otežava korišćenje knjige ili računara). Klasična produkcija audio-izdanja oslanja se na govornike koji čitaju tekstove, što je vremenski zahtevno i podložno greškama. Mnogo je efikasnije kreirati audio-izdanje automatski, pomoću sintetizatora govora. U nedostatke CABUNS koncepta treba ubrojati nekoliko problema za koja se rešenja još uvek traže. Naime,TTS pretvara u govor samo napisani tekst, ali ne i slike, formule i tabele. Ovo je naravno problem samo kodkompletnih audio-izdanja koja se preslušavaju bez gledanja u ekran uređaja. Za ove probleme je za sada predviđeno da nastavnici sastave tekstualni opis slika, formula i tabela - onako kako ih opisuju dok ih prikazuju u toku predavanja. Npr. niko ne čita celu tabelu, red po red, nego izdvoji nekoliko detalja i govori o njima. Audio-biblioteka pruža studentima novi način učenja koji će za mnoge studente biti motivacija, a nekim osobama sa invaliditetom će praktično omogućiti da lakše ostvare pravo na ravnopravnost u obrazovanju. Sa druge strane, nastavnicima se pruža mogućnost da studente lakše navedu na korišćenje adekvatnih nastavnih materijala.Studenti će tamo moći da uče iz ispravnih materijala koji su pod kontrolom nastavnika, a ne iz nečijih pogrešnih beleški što je čest slučaj danas. Dodatno, ako sintetizovani govor jako liči na glas nastavnika - to će bolje podsećati studenta na ono što je slušao na predavanjima; naravno, ovo poslednje je samo pretpostavka koju ćemo u narednom periodu imati priliku da istražimo zahvaljujući rezultatima u razvoju ICT i TTS za srpski čiji su akteri koautori ovog rada. ZAKLJUČAK U radu je predstavljena Centralna audio-biblioteka UNS, koja studentima pruža mogućnost pristupa audio izdanjima udžbenika i knjiga kao i zvukom obogaćenim prezentacijama sa predavanja. Kreiranje audio-knjiga je do sada podrazumevalo angažovanje ljudi koji bi čitali date tekstove, dok se u okviru CABUNS audio sadržaj generiše automatski na osnovu teksta, što u značajnoj meri ubrzava i pojeftinjuje proces njihovog kreiranja. Primera radi, CABUNS platforma omogućava da sadržaj prezentacija koje se koriste na predavanjima bude obogaćen odgovarajućim objašnjenjima, na osnovu teksta koji se nalazi u beleškama za svaki od slajdova. Savremene TTS tehnologije pored prirodnosti i prijatnosti za slušanje, omogućavaju sintezu glasom samog predavača, što omogućuje da se bez velikih ulaganja u kvalitetnu audio i video opremu kreiraju multimedijalna predavanja slična onima koja se nude na on-line kursevima prestižnih svetskih univerziteta. Interfejs prema platformi je intuitivan i pregledan, te je korišćenje CABUNS platforme jednostavno i svodi se na podizanje knjiga u .docx formatu, odnosno prezentacija u .pptx formatu na sajt uz popunjavanje odgovarajućih polja od strane nastavnika, dok je preuzimanje audio i multimedijalnog materijala sa sajta standardno. Osnovna prednost predloženog koncepta ogleda se u mogućnosti automatskog generisanja audio-izdanja udžbenika, naspram klasičnog snimanja glasa govornika, štoje vremenski zahtevno i podložno greškama. CABUNS nastavnicima obezbeđuje efikasniji način za generisanje audio-materijala, studentima znatno veću dostupnost i kraći put pribavljanja proverene literature, a njegova posebna prednost ogleda se u mogućnosti pristupa osoba sa invaliditetom. Naredni koraci u istraživanju i razvoju predstavljenog koncepta obuhvataju šire institucionalno umrežavanje zainteresovanih strana, mogućnost konverzije glasa u odgovarajući glas govornika primenom kratke sekvence i poslednjih rezultata istraživanja, kao i praktično rešavanje problema prikaza slika, formula i tabela. 1. LITERATURA [1] DragišaMišković, Milan Gnjatović, NikšaJakovljević, Vlado Delić,Realizacija audio-biblioteke Univerziteta u Novom Sadu,11.konf.Digitalnaobradagovoraislike (DOGS), Novi Sad, Srbija, 22-25.11.2017., pp. 53-56 [2] ТijanaDelić, MilanSečujski, SinišaSuzić, A review of Serbian parametric speech synthesis based on deep neural networks,Telfor Journal, vol. 9, no. 1, 2017, ISSN: 1821-3251, DOI: 10.5937/telfor1701032D, pp. 32-37 [3] ТijanaDelić, SinišaSuzić, Milan Sečujski, DarkoPekarRapid Development of New TTS Voices by Neural Network Adaptation, 17th Int. Symposium INFOTEH-JAHORINA, B&H, March 21-23, 2018, pp. 1-6 [4] SinišaSuzić, ТijanaDelić, StevanOstrogonac, SimonaĐurić, DarkoPekarStyle-Code Method for Multi-Style Parametric Text-To-Speech Synthesis, SPIIRAS Proceedings, 5(60), 2018. pp. 216-240, DOI: 10.15622/sp.60.8 [5] SinišaSuzić, ТijanaDelić,Vladimir Jovanović, MilanSečujski, DarkoPekar, VladoDelić, A comparison of multi-style DNN-based TTS approaches using small datasets, 13th Int. Conf. on Electromechanics and Robotics "Zavalishin's Readings", ER(ZR)-2018, St. Petersburg, Russia, DOI:10.1051/matecconf/201816103005, pp. 1-6 XXV Skup TRENDOVI RAZVOJA: "KVALITET VISOKOG OBRAZOVANJA", Kopaonik, 11. -14. 02. 2019. 4