самосталне државне организације, федералне јединице (иако нису државе) се подижу до нивоа државе па се може говорити и о њиховом "властитом праву" или "властитој моћи заповедања". г) Расподела надлежности између федерације и федералних јединица Расподела надлежности између федерације и федералних јединица представља једно од кључних питања федерације од чијег решења зависи и сам карактер и стабилност федералне државе. Или, још прецизније речено, у самој расподели надлежности или начину како је извршена огледа се и сама мера остваривања федерације - тежња ка лабавијој или чвршћој федерацији. Баш по овом обележју расподеле надлежности федерација се (поред осталог) и разликује од конфедерације код које нема расподеле надлежности између савеза и држава чланица, него има само простог поверавања, преношења одређених послова на заједничке органе, док је већина осталих послова у искључивој надлежности самих држава чланица. За федерацију је карактеристично да се у њој остварује систем двоструке власти: с једне стране постоји савезна, централна власт која обавља послове из своје надлежности на целој територији федерације а с друге стране постоје и органи власти федералних јединица који функционишу у границама своје надлежности. Овај фигуративно речено, дупли колосек у вршењу власти федерације остварује се несметано јер свака власт функционише неометано од друге власти и обрнуто. При томе је федерална власт територијално неограничена јер се простире на целој територији федерације, док је власт федералних јединица просторно ограничена и сведена у оквире административних граница тих јединица. Што се тиче саме расподеле надлежности између федерације и федералних јединица, треба рећи да је она у рукама федерације односно утврђена у федералном уставу и на њу утичу бројни и разноврсни чиниоци (национални и други), с тим да сви они немају исти значај и дејство јер су у неким федералним системима важнији једни чиниоци или показатељи, а у другим федерацијама неки други. Треба рећи и да једном успостављени односи у расподели надлежности између федерације и федералних јединица нису тако заувек дати, постављени, већ се и мењају у корист или на штету федерације, односно федералних јединица па су тако извор честих или повремених унутрашњих сукоба и противуречности кој