извршавању закона, него да су за извршавање савезних закона задужени извршни органи федералних јединица. У том извршавању савезних закона ови извршни органи федералних јединица подлежу и одговарајућем надзору федерације који се организује на различите начине: доношењем од стране савезног парламента прописа за извршавање савезних закона или слањем својих повереника (нпр. у Немачкој) у састав највиших органа земаља. И у погледу судске функције, у федерацији треба да је изражено јединство између савезне државе и федералних јединица, при чему и ова функција у федерацији може да се организује на различите начине. Најлогичније је да због самог федералног карактера државе, постојања и федерације и федералних јединица, постоје паралелно и судови федерације и судови федералних јединица. Федерални судови би решавали спорове који произилазе из примене савезног устава, савезних закона и међународних уговора, док би судови федералних јединица решавали спорове који произилазе из примене законодавства федералних јединица. У федералним јединицама су судови организовани на принципу вишестепености, док у федерацији постоји највиши федерални суд (као што је случај са Савезним судом у Швајцарској или Савезним судом у нашој последњој југословенској федерацији) или пак постоји вишестепено федерално судство. Овај последњи случај је карактеристичан за судски систем САД, где поред Врховног суда постоје и федерални окружни и апелациони судови па је до данас образован чак 91 окружни федерални суд, 11 апелационих и три посебна суда. Посебно место у судском систему САД има Врховни суд као највиша судска инстанца, али и као гарант федералног устава. Том функцијом се нарочито прославио јер је током своје дуге праксе поништавао многе неуставне законе а такође и својим тумачењем устава утицао на његово мењање и стварање. Иако постоје и судови федерације и судови федералних јединица, могуће је да федералне јединице учествују и у саставу федералног суда. Углавном је то учешће федералних јединица у саставу федералног суда необавезно јер не постоје изричите норме које предвиђају партиципацију или чак и паритетно представљање федералних јединица у саставу федералног суда. Насупрот томе, у неким федерацијама (и њиховим уставима) је предвиђена и обавеза паритетног представљања федералних јединица у саставу федералног суда. То је својевремено нашло примену у концепцији наше