могу да покрену сви судови када у поступку решавања конкретног спора посумњају у уставност (и законитост) нормативног акта по коме решавају тај спор, а право на покретање овог поступка имају и Савезна влада, земаљске владе и 1/3 чланова Бундестага (доњег дома Савезног парламента), с тим да они овај поступак могу да покрену независно од решавања конкретног спора, што значи да покрећу апстрактну контролу уставности нормативних аката. Поред наведених предлагача, то право на покретање поступка за оцену уставности закона припада и немачким грађанима, и то у облику уставне тужбе уколико сматрају да су им таквим неуставним (или незаконитим) актима повређена основна права и исцрпене све друге правне могућности њихове заштите. У Италији поступак за контролу уставности и законитости нормативних аката могу да покрену судови свих степена уколико се питање уставности појави приликом решавања конкретног спора. Даље, то право припада и државним органима у облику апстрактне контроле и њен предмет су закони региона или провинција (који се оспоравају) или то право имају и сами региони у вези са законом државе или других региона (који се оспоравају). Изузетно се и грађанима признаје то право да покрену поступак контроле уставности закона, као и самом Уставном суду који то ради по својој иницијативи. Код нас у Србији је такође предвиђен шири круг овлашћених предлагача за покретање поступка пред Уставним судом, и то су државни органи, органи аутономних покрајина, јединица локалне самоуправе као и народни посланици у поступку за оцену уставности или законитости и они се разликују од такозваних иницијатора по чијој иницијативи сам Уставни суд може када има основа својим решењем да покрене поступак. 2. ТОК ПОСТУПКА ПРЕД УСТАВНИМ СУДОМ Код свих уставних судова разликују се две фазе у њиховом поступку: претходни поступак и главни поступак у коме се врши разматрање и одлучивање. Овај претходни поступак, само име каже, бави се неким претходним питањима од којих зависи вођење главног поступка а то је решавање о процесним претпоставкама (али и сметњама) за вођење поступка пред уставним судом. У овом претходном поступку уставни суд се бави пре свега оном почетном и најважнијом процесном радњом везаном з