односа од значаја за локалну самоуправу, подносе представке и дају предлоге у погледу поступања органа Републике, траже мишљења од надлежног органа Републике у вези са применом закона и других прописа и учествују у припреми закона и других прописа који су значајни за локалну самоуправу. У смислу те међусобне сарадње републичке и локалне власти, органи Републике (и аутономије) су овлашћени да обавештавају органе и службе јединице локалне самоуправе о мерама које предузимају (или ће их предузети) у извршавању закона и других прописа или заштити уставности и законитости и др. пружају стручну помоћ органима и службама јединице локалне самоуправе, траже извештаје, податке и обавештења о обављању послова из делокруга јединице локалне самоуправе и врше друге послове у складу са законом и другим прописима. У оквиру надзора над законитошћу рада локалне самоуправе, Република има своје надлежности, односно овлашћења да предузима одређене мере према органима локалне самоуправе ради обезбеђења њиховог законитог рада. Тако Влада може (на предлог надлежног министарства) да до одлуке Уставног суда обустави извршење прописа или другог општег акта органа јединице локалне самоуправе, с тим да је дужна, одмах или најкасније у року од 5 дана од дана обуставе тог извршења, да покрене пред Уставним судом поступак за оцену уставности, односно законитости спорног акта. И надлежно министарство за локалну самоуправу је такође овлашћено да покрене поступак за оцену уставности и законитости статута, прописа или другог општег акта јединице локалне самоуправе уколико постоји сумња у његову уставност или законитост, као и да укаже скупштини јединице локалне самоуправе на њене акте који нису у сагласности са њеним статутом и да (уколико ова не предузме потребне мере у вези с њима) покрене поступак пред Врховним судом Србије и предложи Влади њихово обустављање. Крајња и најоштрија мера надзора Републике над локалном самоуправом је распуштање скупштине јединице локалне самоуправе у случајевима предвиђеним законом и такву одлуку доноси Влада која истовремено именује (до избора и конституисања нове скупштине општине) и привремени орган јединице локалне самоуправе од пет чланова који у том периоду обавља функције скупштине општине јединице локалне самоуправе.