Prilikom kreiranja univerzuma interne revizije obično se polazi od pristupa od gore ka dole. Univerzum interne revizije se definiše na osnovu strateškog plana organizacije, organizacione strukture, mape poslovnih procesa, razgovora sa rukovodstvom i odborom. Kreiranje univerzuma revizije obično se zasniva na dva modela. Prvi model se bazira na organizacionom pristupu a drugi na procesnom pristupu. Organizacioni pristup podrazumeva razvijanje univerzuma revizije na osnovu organizacione šeme gde se obično definišu tri nivoa i to funkcije, sektori i odeljenja. Tako npr. u banci funkcija može biti poslovi sa privredom, sektor za velika preduzeća i odeljenje prodaje i odnosa sa klijentima. Procesni pristup zasniva se na mapi ključnih poslovnih procesa u organizaciji. Na nivou organizacije određuju se poslovni procesi kao skup jasno definisanih aktivnosti, tokova zadataka i dokumentacije uz jasnu segregaciju dužnosti. Tako na primer poslovni proces može biti proces odobravanja kredita, koji se sastoji od niza aktivnosti od podnošenja zahteva, obrada, realizacija kredita, naplata i slično.